Jdi na obsah Jdi na menu
 


Předvánoční zpráva

22. 12. 2017

Vážení rodiče,

Vánoce se kvapem blíží a ani se nenadějeme a po Vánocích nás bude čekat pololetní vysvědčení. Píšu proto krátkou zprávu, abyste věděli, jak na tom děti jsou.

V matematice dokončujeme zlomky a jejich sčítání a převádění na zlomky smíšené. Mám radost, že většině dětí sčítání jde a převod na smíšený zlomek už si také osvojují. Samozřejmě to chce trénovat i doma, aby si děti principy zažily. Bohužel někteří často hřeší na tom, že nedávají o hodinách pozor. U pár jedinců jsem po třídenním usilovném vysvětlování sčítání zlomků zjistila, že sčítají jak čitatel, tak i jmenovatel. Takové chyby nejsou způsobeny nepochopením učiva, ale nepozorností. V úterý nás bude čekat ze sčítání zlomků test, prosím proto, aby se všichni o víkendu učili sčítání, ale zejména převod zlomku na smíšené číslo. Určitě to budu v testu vyžadovat. V pondělí to ještě naposledy docvičíme.

 

V ČJ se prokousáváme obtížným učivem - psaním bě/bje, pě, vě/vje, mě/mně a také spodobou znělosti a nově psaním z/s na začátku slova. Prosím, aby se děti na poučky doma ještě podívaly a pokusily se je dobře pochopit a zapamatovat. Máme je vyvěšené ve třídě a vyrobíme si i na z/s pomocníka, ale bylo by dobré, aby si poučky děti začaly osvojovat.

 

Ve vlastivědě jsme psali dva testíky. Poprvé jsme psali test na a), b), c), d) ze zeměpisné části vlastivědy. Otázky byly opravdu ty nejzákladnější, které by měl každý znát (v jakém pohoří leží Sněžka, na jakou horu vylezl praotec Čech...) Čekala jsem samé jedničky, kterých bylo hodně, ale některým se test příliš nevydařil. K mému překvapení dopadl test z doby Osvícenské mnohem lépe. Polovina dětí měla jedničku, což je dobrý výsledek. U opravovaní těchto testů jsem se také zasmála. Podělím se s vámi o nejlepší "hlášky". Dozvěděla jsem se, že Josef II. rušil kláštery a budoval nevěstince, že Marie Terezie byla energetická a také že důležitá informace o Marii Terezii je, že se její táta otrávil muchomůrkou (což je pravda, ale nevím, zda to můžeme považovat za důležitou informaci o jejím životě) :-). 

V dílně psaní se většina snaží svoji knihu psát co nejpečlivěji a nejsvědomitěji. Děti mohou vždy 5 minut z hodiny věnovat diskuzi s tím, koho si vyberou o svojí knize. Jsem moc ráda, že většina dětí přistupuje k důvěře, kterou jsem v ně vložila svědomitě a nezneužívají čas k jiným činnostem. 

Při dílně čtení také žáci pečlivě a doufám, že i rádi čtou. Úkoly, které po čtení plní však někteří začali dost odbývat, pokud za ně nedostanou známku. Mrzí mě to, protože část dětí mají opravdu vnitřní motivaci a snaží se i bez známky. Poslední úkol jsme tedy zkusili napsat na známku. Uvidíme, zda se i u línější části třídy úroveň zase zvýší.

Před Vánoci jsme se ve výtvarné výchově  věnovali vánočním a zimním motivům, malování a vyrábění. Děti jsou na výtvarné činnosti moc šikovné. Více nebudu vyzrazovat, abych některým nezkazila vánoční překvapení. 

 

Moje skupina na AJ se moc snaží, většina plní domácí úkoly a učí se slovíčka. Zabrat nám dala hlavně přivlastňovací zájmena, čeká nás z nich testík, proto prosím, aby se na ně všichni dobře podívali. Z mé strany si hodiny v menším počtu docela užíváme, máme prostor na hravější a zábavnější způsob učení, věřím, že i děti to tak vnímají. Dostanou se také častěji ke slovu, můžeme si gramatiku, která není jasná lépe procvičit a vysvětlit. Myslím, že někteří by mohli věnovat větší úsilí domácí přípravě, ale jinak jsem s dětmi vcelku spokojená. 

 

Děti se s příchodem puberty začínají trochu "rozjíždět". Zavedli jsme tedy systém 3x a dost (děti si vyrobily smajlíky, které jsou tři a pokud jim odeberu i posledního, čeká je poznámka do ŽK.) Zatím si většinou dají říct, proto jsem poznámek ještě moc nerozdala, ale některé dny (hlavně teď před Vánoci) musím věnovat opravdu hodně síly do utišování, zklidňování a řešení různých problémů. Začínají také už různé hry mezi holkami a kluky, z kterých pramení rozepře a různé problémy, které čas od času musíme řešit. Jinak ale musím říci, že děti jsou mezi sebou dobří kamarádi a většinou se nestává, že by na sebe byli zlé nebo si úmyslně škodily.

Některé děti stále často nenosí domácí úkoly, pomůcky atd. Dnes jsem jim dala domů PS z ČJ i Ma. Mají za úkol dodělat vše, co jim v sešitech chybí. Některé děti budou mít na víkend asi hodně práce. Myslím ale, že by je to mohlo alespoň přiblížit k pochopení, že se vyplácí úkoly dělat průběžně. Po Vánocích začnu také odebírat smajlíky za zapomenuté úkoly a pomůcky. Bude platit stejné pravidlo 3 a poznámka. 

Poslední týden před Vánoci se budeme do středy normálně učit. V úterý nás čeká vánoční - spojená hodina angličtiny. Ve středu jste vy i děti srdečně zváni na převánoční akci 1. stupně "Posviťme si na Vánoce" (info viz týdenní plán.) Ve čtvrtek budeme hrát předvánoční turnaj ve vybíjené. Podrobnosti se děti dozvědí včas - pravděpodobně v pondělí. V pátek nás čeká besídka. Nebudeme se učit, rozdáme si dárečky. Pokud budete mít nazbyt, můžete dětem dát bezoříškové cukroví nebo občerstvení. Zazpíváme si koledy, připomeneme si vánoční zvyky, také si děti sní krásné perníčky, které si vyrobily v hodině PČ s Janou Šimáčkovou. Konec vyučování bude po 4. hodině. 

 

Přeji Vám krásné Vánoce a věřím, že s některými z Vás se uvidíme na předvánoční akci 1. stupně.

 

BS